Czas wyłożyć kawę na ławę i odpowiedź jasno i zwięźle czym się różni copywriting od copywritingu SEO. Bo o tym, że między tymi dwoma pojęciami istnieją różnicę już chyba wiesz?
Czym jest copywriting?
Copywriting to wszystkie działania, w wyniku których powstaje interesujący teksty lub chwytliwe hasło reklamowe. Na początku copywriter tworzył przede wszystkim hasła reklamowe. Obecnie wachlarz jego możliwości jest znacznie szerszy. Zadaniem copywritera jest już nie tylko zachęcanie ludzi do kupna, ale też do pewnych czynności, takich jak zapis na newsletter, zaobserwowanie profilu czy zapisanie się na wydarzenie.
Copywriter tworzy zatem:
- wpisy na blogi,
- artykuły sponsorowane,
- treści do newsletterów,
- opisy produktów,
- treści na strony www,
- wpisy do social mediów,
- i wszystkie inne rodzaje tekstów, które jest w stanie stworzyć.
Copywriter to po prostu specjalista od słowa pisanego w różnych rodzajach tekstów.
Czym jest SEO?
Zanim przejdę do omówienia czym jest seo copywriting, przypomnę definicję samego SEO. W rozwinięciu ten skrót to Search Engine Optimization. Jest powiązane ściśle z Google i wynikami wyszukiwania, ponieważ wszystkie działania SEO zmierzają do tego, aby nasza witryna znajdowała się na pierwszej stronie Google. Ponieważ konkurencja jest dosyć spora nie jest to łatwe. Jak zatem sprawić, aby strona wyświetlała się jako jedna z pierwszych?
I tutaj właśnie wkracza seo copywriting. Frazy wpisywane do wyszukiwarki Google przybierają najczęściej formę pytań. Jest to zmiana na przestrzeni lat, ponieważ kiedyś dominowały czyste frazy kluczowe, np. „nauka jazdy warszawa” i Google szukało stron, które daną frazę zawierały.
Powodowało to powstanie licznych, niedających się czytać tekstów zapleczowych, które naszpikowane były frazami kluczowymi. I tak znajdowały się w nich takie frazy jak „fryzjer długie włosy Rybnik” albo „zakład pogrzebowy Kozia Wólka oferta”. Całe szczęście Google zmieniło algorytm i teraz rozpoznaje formę podstawową słowa od jej odmian, dzięki czemu możemy wpisać w wyszukiwarkę „jak pozbyć się myszy z domu” i znajdziemy odpowiedź w kilka sekund.
Co to znaczy SEO copywriting?
Czym jest zatem seo copywriting? To tworzenie takich tekstów, które spełnią wymagania wyszukiwarki Google, które dadzą odpowiedź na pytania wpisywane przez użytkowników. Jednak żeby SEO działało właściwie, w tekście muszą się znaleźć odpowiednie frazy kluczowe, na które strona chce być pozycjonowana.
Jeśli zatem mamy frazę „zakład fryzjerski Warszawa”, to spokojnie można stworzyć artykuł sponsorowany, w którym padnie fraza „z zakładu fryzjerskiego w Warszawie”, a Google będzie wiedziało, że podstawowa wersja frazy kluczowej jest równa tej, której użyliśmy w tekście.
Na SEO wpływa też czas przebywania na stronie. Dlatego seo copywriter musi stworzyć taki tekst, który będzie zachęcał użytkowników do pozostania na stronie jak najdłużej. W tym celu warto stosować odnośniki wewnętrzne, dzięki którym można swobodnie poruszać się pomiędzy zakładkami strony. W przypadku sklepów internetowych może to przyczynić się do zwiększenia ilości produktów w koszyku (wspomniane to zostało we wpisie „Dlaczego warto tworzyć unikalne opisy produktów”).
Zatem seo copywriting to tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki internetowe, zawierających odpowiednie frazy kluczowe, linki wewnętrzne i zewnętrzne, które przekładają się na sprzedaż lub konwersję (zapis na newsletter lub obserwowanie strony).
Copywriting a copywriting SEO – różnice
Czym zatem różni się copywriting od seo copwritingu? Wyłącznie tym, że w przypadku tego pierwszego autor pisze dowolną treść bez zwracania uwagi na to, czy pojawią się w niej jakiekolwiek frazy kluczowe i czy będzie zoptymalizowana pod seo. Dobrym przykładem są blogi lifestylowe, na których publikowane są felietony. Gdy taka treść tworzona jest wyłącznie z potrzeby i chęci autora, to nie zastanawia się on nad tym, czy musi gdzieś umieścić słowa-klucze. Wystarczy mu to, że ma gdzie przelać swoje myśli i podzielić się nimi ze światem.
Jeśli jednak prowadzisz bloga firmowego, to dbaj o to, aby pojawiały się w treściach odpowiednie frazy kluczowe odnoszące się do oferty. Dzięki temu strona ma lepsze oceny od użytkowników, a w efekcie wyświetla się na wyższych pozycjach w Google.