Kim jest copywriter? Najważniejsze rzeczy, które warto wiedzieć.

Kim jest copywriter? Najważniejsze rzeczy, które warto wiedzieć.

Skoro trafiłeś/-aś na moją stronę, oznacza to, że szukasz copywritera do współpracy, lub też jesteś początkującym copy. Zapewne też  chcesz dowiedzieć się więcej o tym zawodzie. Zatem warto zacząć od wytłumaczenia, jak wygląda praca copywritera. Podczas współpracy z kilkoma firmami zauważyłam znaczącą różnicę w tym, jak jest postrzegany copywriter. Zacznę więc od samego początku.

Kim jest copywriter i jakie ma zadania?

Copywriter to osoba, której głównym zadaniem jest stworzenie tekstu lub też sloganu na potrzeby zleceniodawcy. Krótko mówiąc, copywriter zajmuje się wszystkim, co jest związane z pisaniem. Jego najczęstsze zadania to:

  • tworzenie tekstów SEO (pod wyszukiwarki internetowe);
  • pisanie tekstów na blogi i strony internetowe;
  • tworzenie artykułów specjalistycznych;
  • tworzenie sloganów reklamowych;
  • redakcja treści do katalogów, ulotek, folderów etc.;
  • tworzenie artykułów sponsorowanych;
  • tworzenie opisów produktów (np. dla sklepów internetowych);
  • przygotowywanie newsletterów;
  • tworzenie treści na strony www (zakładki „o firmie”, „kontakt”, „oferta”),
  • i wiele innych zadań, które wymagają napisania tekstu.

Jak więc widać, copywriter jest osobą wszechstronną, która musi umieć bez problemu zmienić styl pisania tak, aby dostosować go do rodzaju tekstu, nad którym pracuje.

Copywriter – specjalista od wszystkiego

Wiedza, którą posiada copywriter, skupia się przede wszystkim na tym, jak pracować z treścią. Owszem, copywriter może napisać tekst na każdy temat, jednak nie jest on specjalistą w każdej dziedzinie.

W swoim portfolio posiadam teksty, które dotyczą bardzo różnorodnej tematyki. Pisałam o sporcie, wystroju wnętrz, rachunkowości, medycynie, wychowywaniu dzieci, budowaniu domów, leczeniu uzależnień, chirurgii plastycznej, a także pisałam luźne teksty lifestylowe. Tworzyłam opisy dla biur nieruchomości, zakładów pogrzebowych, przychodni czy myjni samochodowych. Czy więc jestem specjalistą w każdej tematyce? Nie, po prostu wiem, gdzie szukać informacji i jak te informacje zmienić w ciekawą treść. Jednak i tak bardzo często spotykałam się z zarzutami, że informacje zawarte w tekście są np. nieaktualne, bo w chirurgii stosuje się nowocześniejsze rozwiązania. Cóż, nie przeczę, ale nie studiowałam medycyny i nie jestem w stanie być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami z tej branży. Ponieważ mój drugi zawód jest związany z branżą fitness, to tutaj mogę śmiało i głośno powiedzieć, że to jest moja specjalizacja. Jednak najnowsze osiągnięcia w dziedzinie fizyki kwantowej już nie koniecznie.

Tak więc uważam, że pretensje do copywritera w takiej sytuacji są całkowicie bezpodstawne – szczególnie jeśli klient, dla którego tworzymy treści, nie dostarcza nam żadnych materiałów i jesteśmy zdani całkowicie na siebie. Trzeba być wtedy otwartym, a jeśli uważasz, że są źródła, dzięki którym copywriter napisze jeszcze lepszy tekst, po prostu się nimi podziel.

Kompetencje copywritera

A teraz kolejna kwestia, o którą najczęściej pytają potencjalni zleceniodawcy: jakie są kwalifikacje copywritera? Większość osób zajmujących się tym zawodem, to absolwenci kierunków humanistycznych. Ja jestem absolwentką filologii polskiej i specjalizacji „filologia dla mediów”, która przygotowywała do pracy w szeroko pojętej branży medialnej. Podejmowałam też praktyki i staże w redakcjach i agencjach PR, w których zajmowałam się pisaniem tekstów. Posiadam więc wykształcenie kierunkowe, doświadczenie zawodowe, a także zamiłowanie do pracy z tekstem. To 3 rzeczy, które są niezbędne w tym zawodzie.

Ale jestem też instruktorem fitness i trenerem personalnym, którego pasją jest zdrowy styl życia. Czasem nie trzeba mieć wykształcenia humanistycznego, aby pisać. Wystarczy lekkie pióro i wiedza z danej dziedziny.

Jeśli więc potrzebujesz kogoś, kto napisze dla Ciebie tekst, zgłoś się do copywritera. Wiesz już kto to taki i czym się zajmuje. Nie zrażaj się tym, że nie rozmawiasz z zawodowym elektrykiem. Gwarantuję, że większość elektryków nie napisałaby tak ciekawego tekstu jak copywriter, który nie ma o tym pojęcia. Bądź otwarty na inne spojrzenie i uwierz w moc copywritingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *